سپیدار خبر
 

 مسابقه عکاسی میکروسکوپی


در این گزارش نگاهی داریم به تصاویر ارسالی به چهلمین دوره مسابقه عکاسی در زیر میکروسکوپ نیکون. برندگان این مسابقه روز 30 اکتبر اعلام خواهند شد.
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ شنبه 26 مهر 1393برچسب:عکاسی,میکروسکوپی,نیکون,لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 یادداشت/


خیز برداشتن ترکیه به سمت عضویت در شورای امنیت، نشان دهنده راهبرد بین المللی این کشور برای کسب موقعیت ممتاز منطقه ای و نفوذ در محیط جهانی و یافتن دست برتر در رقابت با ایران و عربستان است.
گروه بین الملل لوکسترین ها- از مشرق خیز برداشتن ترکیه به سمت عضویت در شورای امنیت، نشان دهنده راهبرد بین المللی این کشور برای کسبخیز ناکام ترکیه به سمت عضویت در شورای امنیت موقعیت ممتاز منطقه ای و نفوذ در محیط جهانی و یافتن دست برتر در رقابت با ایران و عربستان است.

ترکیه که به ویژه طی سالهای اخیر نوعی نوعثمانی گری را در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به نمایش گذاشته است، عمدتاً در پی یافتن موقعیتی ممتاز در سطح منطقه ای و بین المللی بوده است به طوری که دیگر رقبا و قدرتهای منطقه ای را کنار زده و نقش راهبری در زمینه های مختلف راهبردی را کسب نماید. ایفای نقش فعال آشکار و پنهان در رویدادهای مهم منطقه ای و بین المللی معاصر از برنامه ریزی برای سقوط حکوم بشار اسد در سوریه گرفته تا همکاری های متعدد با گروه تروریستی داعش، مداخله در امنیت عراق، اعمال سیاست منفعت جویانه تعامل-فشار در برابر ایران به ویژه در سایه تحریم ها، و همچنین نوعی به دست گرفتن پرچم حمایت از ملت فلسطین در برابر جنایات رژیم صهیونیستی، همگی نمادهائی از راهبرد بین المللی به ویژه منطقه ای ترکیه در دوران معاصر هستند. 

علاوه بر این، ترک ها به کسب موقعیت و نقش ممتاز منطقه ای اکتفا نکرده بلکه سودای قدرت یابی در محیط جهانی را در سر داشته اند. خیر برداشتن به سمت کرسی ها در ارکان حساس و حیاتی سازمان های بین المللی از جمله کرسی عضو غیردائم شورای امنیت، تلاشی برنامه ریزی شده در این زمینه بوده است. بدون شک، خیز برداشتن ترکیه به سمت عضویت در شورای امنیت، نشان دهنده راهبرد بین المللی این کشور برای کسب موقعیت ممتاز منطقه ای و نفوذ در محیط جهانی و یافتن دست برتر در رقابت با ایران و عربستان است. ترک ها به این درک راهبردی رسیده اند که می توانند از طریق سازمان های بین المللی آن هم با پشتوانه عضویت رسمی در ارکان مهم آنها، دستورکار سیاست خارجی خود را به دستورکار بین المللی پیوند بزنند. در این میان، شورای امنیت که مسئول اصلی حفظ صلح و امنیت بین المللی در سازمان ملل متحد و منظومه جهانی است، مهمترین رکنی است که می‌تواند ظرفیت چنین کنشگری را به روی دولتها بگشاید.

ترک ها حدود یک دهه است که برای حضور در میان اعضای غیردائم شورای امنیت که به مدت دو سال با رای مجمع عمومی انتخاب می شوند، برنامه ریزی و تلاش های دیپلماتیک داشته است. در نشست روز پنج شنبه 16 اکتبر (25 مهرماه) مجمع عمومی سازمان ملل متحد، فرصتی برای آزمون این تلاشها بود. در این خصوص ترکیه در رقابت با اسپانیا برای نشست بر کرسی نمایندگی گروه کشورهای اروپای غربی  و سایرین که تا کنون در اختیار دولت لوگزامبورگ بوده است، با هم رقابت کردند. در این خصوص، ترکها تا حدودی موثر ظاهر شدند به طوری که دو بار رای گیری در این رابطه، با رای برابر همراه بود و نهایتاًٌ در دور سوم بود که اسپانیا توانست رای بیشتری را کسب کرده و ترکیه را در این زمینه ناکام نماید. هیات نمایندگی ترکیه از این ناکامی بسیار متاثر شد و در یک قدمی عضویت شورا متوقف شد. بدین ترتیب، عضویت در شورای امنیت همچنان برای ترک ها به صورت یک سودا باقی ماند.

گفتنی است که با وجود سیاست ها و اقدامات ترکیه در منطقه که عمدتاً به منظور بی ثبات سازی و تشدید روندهای براندازی حکومت های قانونی همجوار این کشور از جمله در عراق و سوریه بوده است و با وجود نقش برجسته ترکیه در آموزش و کمک به داعش از یک سو و ممانعت از کمک رسانی به کردها در کوبانی یعنی جلوگیری از وقوع یک بحران انسانی گسترده از سوی دیگر، به نظر می رسد که همچنان تصمیمات سیاسی دولتهای عضو مجمع عمومی ملل متحد در زمینه تعیین اعضای شورای امنیت یعنی در تصمیم مورخ 16 اکتبر، از نگاه مثبت به ترکیه نشات گرفته است. یعنی هنوز این کشور توانسته است کانون های نفوذ خود در میان محافل دولتی و سیاست خارجی کشورهای مختلف را حفظ نماید.

در میان دیگر کرسی هائی که در همین نشست به دولتهای دیگر اختصاص یافت، دولتهای آنگولا (به جای رواندا در سهمیه گروه افریقا)، مالزی (به جای کره جنوبی در گروه کشورهای آسیا اقیانوسیه)، ونزوئلا (به جای آرژانتین در گروه کشورهای امریکای لاتین و کارائیب)، نیوزیلند و اسپانیا (به جای استرالیا و لوگزامبورگ در گروه اروپای غربی و سایرین) به عنوان اعضای غیردائم شورا برای دو سال 2015 و 2016 (اول ژنویه 2015 تا 31 دسامبر 2016) انتخاب شدند. در سال آینده نیز مجمع عمومی در مورد انتخاب اعضای جدیدی به جای لیتوانی، چاد، شیلی، اردن و نیجریه تصمیم گیری خواهد کرد.

در خصوص اهمیت عضویت در شورای امنیت و ارتباط آن با راهبردهای منطقه ای و جهانی دولتها، پر واضح است که داشتن نفوذ در شورا به ویژه از مجرای عضویت حاصل می شود. ضمن اینکه داشتن حق رای و مشارکت قانونی در روند تصمیم گیریهای درون شورا آن هم در رابطه با مسائل و مناطقی که مرتبط با منافع عالیه امنیتی کشورها هستند، به این عضویت وزن و اعتبار راهبردی خواهد بخشید. بی دلیل نیست که برخی از دولتها همانند ترکیه و عربستان طی سالهای اخیر در این رابطه سرمایه گذاری و برنامه ریزی گسترده ای را به عمل آورده اند. سال گذشته عربستان توانست حتی ظرفیت کسب رای موافق اکثریتی برای عضویت در شورا را کسب نماید ولی به عنوان نوعی اعتراض به عدم همراهی شورا با سیاست های ضدسوری این کشور، پیشنهاد عضویت را پس گرفت. اما همین سه هفته پیش، عربستان به عنوان عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی انتخاب شد.

رقابت دولتهای منطقه در زمینه حضور در نهادهای مهم و امنیتی بین المللی، قطعاً ارتباطی معنادار با ایران و منافع ملی دارد. این کشورها اعم از اینکه در همکاری محدود، رقابت زیاد و یا دشمنی پنهان با ایران قرار دارند، در صورت دست یافتن به این موقعیت های جهانی به طور قطع راهبردهائی را که تا کنون به صورت ملی یا محدود دو یا چندجانبه علیه منافع ملی کشورمان تعقیب کرده اند، از مجرای نهادها و ارکان بین المللی مربوط به تصمیمات، فشارها و تهدیدهای بین المللی تبدیل خواهند کرد. اینکه میزان موفقیت آنها در این زمینه تا چه حد باشد، مقوله ای قابل ارزیابی و برآورد است اما مهم اینست که در مقابل، ایران هم باید حضور فعال و موثر در نهادها و ارکان بین المللی مرتبط با منافع خود را به عنوان یک محور اساسی از راهبرد سیاست خارجی خود قرار دهد. ما در شرایط حاضر، هدایت اسمی جنبش عدم تعهد را بر عهده داریم. اما ظرفیت های این جنبش در حوزه های مرتبط با منافع ملی ایران همچنان در بخشی از قسمت ها به فعلیت درنیامده است. در کنار اقدامات انجام شده، به نظر می رسد ایران می تواند بهترین بهره برداری را از این موقعیت ها بنماید. اما تحقق این مقصود اولاً نیازمند اعتقاد به این نقش آفرینی است. ثانیاً به راهبرد و  برنامه اقدام نیاز دارد. پیشنهاد می شود سیاست خارجی کشور به این مقوله تامل جدی بنماید. 

دکتر نادر ساعد
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ شنبه 26 مهر 1393برچسب:سفارت,انگلیس,,ایران,تهران,لندن ,یازگشایی,اشغال ,لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

فناوری‌های نوین موجب شده است که اگر دیروز، کودک با از دست‌دادن تلویزیون مشغول سرگرمی دیگری می‌شد، امروز بتواند از کنسول دستی خود به‌عنوان صفحۀ نمایش کنسول خانگی‌اش استفاده کند یا اگر خارج از خانه می‌رود، بتواند فایل‌های ذخیرۀ بازی را از کنسول خانگی‌اش به کنسول دستی‌اش انتقال دهد تا از ادامۀ بازی‌ جا نماند.
گروه جنگ نرم لوکسترین ها- از مشرق بازی را در کنسولش گذاشت و شروع کرد به بازی‌کردن. خیلی وقت بود در انتظار این بازی صبح و شب در سایت‌ها منتظر تاریخ عرضه‌اش بود تا با خرید آن، دست از همه چیز کشیده و به بازیِ مورد علاقه‌اش بپردازد. هنوز کمی از بازی حظ نبرده بود که مادر صدایش کرد که وقت رفتن به خانۀ مادر بزرگ است. هر کاری کرد نتوانست مادر را منصرف کند و نرود. دیگر کاملاً ناامید شده بود که به یک‌باره نگاهش روی میز افتاد و کنسول دستی‌اش را دید. ناگهان فکری به ذهنش رسید! بازی علاوه‌بر کنسول خانگی‌اش برای کنسول دستی‌اش هم عرضه شده بود و نیازی نبود هر دو نسخه خریداری شود و با یک بار خریدن بازی دسترسی به نسخۀ دیگر رایگان بود. پس شروع کرد به دانلود نسخۀ کنسول دستی‌اش. فقط کمی وقت از مادر گرفت و پس از اتمام دانلود بازی، فایل‌های ذخیرۀ ادامۀ بازی را از کنسول خانگی‌اش به کنسول دستی‌اش انتقال داد. بلافاصله همراه خانواده‌اش سوار ماشین شد و بدون ناراحتی ادامۀ بازیِ مورد علاقه‌اش را در کنسول خانگی‌اش ادامه داد...

کنسول‌های بازی و غفلت‌زایی + تصاویر

یکی از دلایل مهمی که امروزه، موجب دوری اعضای خانواده به‌خصوص فرزندان از جمع خانواده می‌شود، بازیهای کامپیوتری است. روزگاری کنسولهای بازی مختص خانه بود و کودکان تنها قشری بودند که از آنها استفاده میکردند. کنسولهایی که برای استفاده از آنها منحصراً احتیاج به یک تلویزیون بود و درصورتیکه تلویزیون توسط عضو دیگر خانواده اشغال میشد، بچهها از بازیکردن میماندند و سراغ تفریحی دیگر میرفتند. در ادامه، با دایرشدن کلوپهای بازی و گیمنتها این قشر از کودکان، محل تفریح خود را به این اماکن تغییر دادند که موجب دوری هر چه بیشتر کودکان از خانه و خانواده و تفریحات سالم شد. امروزه، پیشرفت فناوری بدعت جدیدی را بنیان نهاده است که به موجب آن کودکان در هر جایی میتوانند به بازی خود ادامه دهند؛ به‌طوریکه حتی اگر در جمع خانواد ه نیز باشند با خانواده نیستند. با ارتقای سخت‌افزاری گوشیهای همراه و توانایی اجرای بازیها با گرافیک بالا و عرضهشدن بازیهای متنوع برای سلایق مختلف، راه برای همهگیرشدن بازیها برای همۀ سنین فراهم شده است. خانهای که در گذشته محل بحث و گفت‌وگو میان والدین و فرزندان و رفع نیازهای عاطفی بود، امروزه به مکانی تبدیل شده است که اعضای آن در کنار هم حضور دارند؛ اما مشغول انجام کار دیگری هستند و سر خود را با سرگرمیهای کاذب گرم میکنند و به‌جای اینکه با همنشینی خود فضای خانه را گرم و مطلوب و لذتبخش کنند، موجبات سردی و دوری را فراهم میکنند. حتی در بیرون از منزل نیز چشمهای مردم به صفحههای گوشی دوخته شده است، تعاملاتی که افراد با یکدیگر انجام میدادهاند، کمتر شده و مسبب نوعی درونگرایی و دوری از جامعه شده است.

کنسول‌های بازی و غفلت‌زایی + تصاویر

فناوریهای نوین موجب شده است که اگر دیروز، کودک با از دستدادن تلویزیون مشغول سرگرمی دیگری میشد، امروز بتواند از کنسول دستی خود بهعنوان صفحۀ نمایش کنسول خانگیاش استفاده کند یا اگر خارج از خانه میرود، بتواند فایلهای ذخیرۀ بازی را از کنسول خانگیاش به کنسول دستیاش انتقال دهد تا از ادامۀ بازی جا نماند. فناوری جدیدی که توسط شرکت سونی در نسل کنونی کنسولهای بازی خود یعنیps4 وps vita قرار داده است. این فقط آغاز این راه است؛ زیرا با آمدن و همه‌گیرشدن فناوری cloud که سیستم بازی on live از آن بهره میبرد، تنها کافی است دستگاهی داشته باشیم که از این سیستم پشتیبانی کند و با سرعت مطلوبی به اینترنت متصل شود، بقیۀ اَعمال ازجمله پردازش، توسط سرور بازی انجام شده و تنها خروجی تصویر بازی روی صفحه نمایش دستگاه ظاهر میشود. این به این معنی است که کاربر با‌توجهبه نوع اشتراکی که خریداری کرده است به تعداد نامحدودی بازی بدون توجه به اینکه آیا نوع سیستم بازیباز توانایی پردازش آن را دارد یا نه و حتی فضایی از حافظۀ دستگاه را اشغال کند، دسترسی داشته باشد.

کنسول‌های بازی و غفلت‌زایی + تصاویر
 
درواقع، این در دسترس‌بودن بیچون و چرای طیف وسیعی از بازیها در هر مکان و زمان، موجب از هم‌گسیختگی بیشتر خانواده میشود. وقتی برای باهم‌بودن و برطرفکردن نیازهای ذاتی افراد باقی نمی‌ماند. این واکنش بدون درنظر‌گرفتن تأثیرات مخربی است که بعضی از این آثار بر روح و روان فرد می‌گذارد. غافلشدن افراد از مطالعۀ کتاب، دوری از تعاملات خانوادگی و نپرداختن به تفریحات و سرگرمیهای سنتی در کنار خانواده از دیگر مشکلاتی است که با رسوخ این فناوری پدید آمده است. جا دارد که خانوادهها به‌خصوص والدین توجه ویژهای دراینزمینه کنند. بهتر است والدین فرزندان خود را به آغوش خانواده دعوت کرده و روابط خود را با آنها گرم و صمیمی­ کنند.

 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ شنبه 26 مهر 1393برچسب:کنسول ,بازی رایانه ای,غفلت,سبک زندگی ,کودک,نوجوان,لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

 

انتقال فایل بر بستر وای‌فای

این روزها اگر در جمع دوستان هم نباشیم، معمولا با دستگاه‌ها و ابزارهای دیجیتالی متعددی سر و کار داریم و گه گاه لازم می‌شود که فایل‌ها و اطلاعاتی را بین آن‌ها جابجا کنیم. شاید بلوتوث اولین راهی باشد که به ذهن همه برسد اما این شیوه برای فایل‌های حجیم واقعا وقت‌گیر و کند است. در ادامه سه راه برای انتقال سریع فایل‌ها آورده‌ایم.

به گزارش سافت گذر به نقل اززومیت؛ اگر چند سالی به عقب باز گردیم به یادمان می‌آید که انتقال اطلاعات از طریق بلوتوث بین موبایل‌ها چه قدر سریع و جذاب بود. در دوران حکم‌رانی گوشی‌هایی همچون نوکیا 6600 هم حجم عکس‌ها و فیلم‌ها به مراتب کمتر از امروز بود و هم تکنولوژی خاصی نبود که به اندازه بلوتوث در دسترس و از آن سریع تر باشد.

امروزه کیفیت عکس‌ها روز به روز بالاتر رفته، فیلم‌ها و سریال‌ها با کیفیت‌های بسیار بالا ضبط و پخش شده‌اند و به ناچار حجم این فایل‌ها به مراتب زیاد و زیادتر شده است. از سوی دیگر قابلیت اتصال WiFi که دورانی منحصر به کامپیوترها و لپ تاپ‌ها بود، تقریبا در همه‌ی تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها و ... یافت می‌شود. به همین خاطر می‌توان از WiFi برای انتقال اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف با سرعت بالا استفاده کرد. توجه کنید که این انتقال نیازی به اینترنت ندارد و فقط اتصال آن بر مبنای WiFi است. در این مطلب قصد داریم ۳ اپلیکیشن که از این شیوه برای ارسال اطلاعات استفاده می‌کنند را به شما معرفی کنیم.

۱. SHAREit

برنامه‌ی SHAREit لنوو یکی از قوی‌ترین و خوش‌نام ترین نمونه‌های موجود برای ارسال فایل از طریق WiFi است. طبق ادعای سایت سازنده‌ی آن، این برنامه قادر است فایل‌ها را با سرعت ۶۰ برابر سریع‌تر از بلوتوث ارسال کند. به لطف رابط کاربری زیبای آن، کار با SHAREit آسان و سریع شده است.

share-over-wifi-1

ویژگی که شاید در هر برنامه‌ای یافت نشود، وجود اپلیکیشن SHAREit برای سیستم عامل‌های گوناگون است. این برنامه برای اندروید، iOS و ویندوز منتشر شده که ارتباط بین دستگاه‌های مختلف از سیستم‌عامل‌های متفاوت را بیش از پیش راحت و سریع می‌کند. این موضوع به طور خاص برای کاربران آیفون و آیپد خبری خوبی است چون همه ما کم و بیش از محدودیت‌های بلوتوث این دستگاه‌ها خبر داریم. همچنین این برنامه می‌تواند فایل‌ها را به صورت گروهی با 5 نفر به اشتراک بگذارد.

با آزمون‌هایی که ما انجام دادیم با این شیوه می‌توان حجمی در حدود 2 گیگابایت را در عرض 6 تا 7 دقیقه بین گوشی‌های هوشمند میان رده انتقال داد که سرعت بسیار بالا و ستودنی است.

دانلود از فروشگاه ویندوز فون
دانلود از اپ استور اپل
 

۲. Zapya

دیگر اپلیکیشنی که به گفته‌ی سازندگان آن بیش از 70 میلیون کاربر در دنیا دارد، Zapya است. زاپیا هم از اتصال WiFi برای جابجایی اطلاعات بین دستگاه‌های اندرویدی، iOS و ویندوزی استفاده می‌کند. سرعت این برنامه هم بسیار بالا است و گفته می‌شود ۴۰ برابر از بلوتوث سریع‌تر انتقال می‌دهد.

share-over-wifi-2

Zapya از رابط کاربری زیبا و متفاوتی بهره‌مند است. با باز کردن این برنامه، اطلاعات روی گوشی یا تبلت شما به گروه‌های مختلف عکس، برنامه، فیلم و ... تقسیم می‌شوند تا انتخاب فایل برای فرستادن ساده‌تر شود. زاپیا تعداد قابل توجهی بازی هم ارائه می‌دهد که با استفاده از همین برنامه بتوان تحت شبکه با دوستان بازی کرد.

دانلود از فروشگاه ویندوز فون
دانلود از اپ استور اپل
 

۳. WiFi Shoot

برنامه وای فای شوت، یک نرم‌افزار بسیار ساده برای انتقال فایل‌ها با سرعت بالا بین دستگاه‌های اندرویدی از طریق وای فای است. این برنامه یک تفاوت با سایر موارد معرفی شده در شیوه اتصال دارد و آن استفاده از استاندارد WiFi Direct برای اتصال دو دستگاه است. WiFi Direct یک استاندارد برای اتصال دستگاه‌های دارای وای‌فای بدون نیاز به اکسس پوینت است. امروزه اکثر دستگاه‌های اندرویدی این استاندارد را در خود دارند و نیاز به برنامه‌ای مثل WiFi shoot دارند تا از آن برای جابجا کردن فایل‌ها استفاده کنند.

share-over-wifi-3

البته سعی کنید از این نرم‌افزار برای جا بجایی عکس‌ها و فیلم‌هایی استفاده کنید که فرمت‌های معمول و استاندارد دارند. هر فایلی را نمی‌توان با WiFi Shoot جابجا کرد!

دانلود از فروشگاه ویندوز فون
 

دو نکته پایانی: اول آن که برای استفاده از این روش‌ها، هم فرستنده و هم دریافت کننده باید برنامه اشتراک‌گذاری مربوطه را داشته باشند. دوم این که اگر از اندروید کیت‌کت استفاده می‌کنید، در تنظیمات این برنامه‌ها محل ذخیره سازی فایل‌ها را حافظه داخلی دستگاه انتخاب کنید

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 23 مهر 1393برچسب:, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 مانور رهایی گروگان در رشت

 
به گزارش لوکسترین ها از مشرق مانور رهایی گروگان صبح امروز یک شنبه در رشت برگزار شد.
 
 
 

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 مهر 1393برچسب: مانور,گروگان,رشت,لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 بازار فروش اسکناس نو

 
به گزارش لوکسترین ها از مشرق در آستانه عید غدیر خم،بازار فروش اسکناس نو و تا نخورده رونقی مضاعف یافته است.
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 مهر 1393برچسب: اسکناس ,بازار,عید غدیر,لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

 

 

به گزارش لوکسترین ها از مشرق فیلمی که هم اکنون مشاهده می کنید، نشان می دهد که جناب «دریاقلی» نه تنها پس از ماجرای «بهمنشیر» زنده مانده است، بلکه به ماجرای خود نیز گواهی داده است.
به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، «دریاقلی سورانی» به سال ۱۳۲۴ در روستای «یان‌چشمه» (استان چهارمحال و بختیاری) متولد شد. او در سال 1359 شمسی، یک اوراقچی ساده در آبادان بود که چند روز پس از آغاز جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق متوجه عبور غافلگیرانه عراقی‌ها از رودخانه بهمنشیر شد و مسافت ۹ کیلومتری را از گورستانِ اتومبیل‌های فرسوده در «کوی ذوالفقاری» تا نیروهای خودی را با دوچرخه می‌پیماید و مدافعان شهر را از حمله عراقی‌ها آگاه می‌سازد. پس از این ماجرا «دریاقلی» به عنوان نمادی از تعهد ملی و حضور موثر همه اقشار کشور در مسیر مقابله با متجاوزین شناخته شده و نامش در فرهنگ دفاع مقدس ماندگار و فیلم ها و داستان متعددی درباره او و عمل قهرمانانه اش نوشته می شود.
گفته می شود که وی در کشاکش همین ماجرا بر اثر ترکش خمپاره مجروح شد و در راه انتقال به پشت جبهه در قطار به شهادت می رسد اما فیلمی که هم اکنون مشاهده می کنید، نشان می دهد که جناب «دریاقلی» نه تنها پس از ماجرای «بهمنشیر» زنده مانده است، بلکه به ماجرای خود نیز گواهی داده است. گرچه دریاقلی در همان روزها به شهادت می رسد و در بهشت زهرای تهران دفن می شود.

 

دانلود


 


 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 2 مهر 1393برچسب:دریاقلی سورانی, آبادان , خرمشهر , دفاع مقدس ,لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
 
به گزارش لوکسترین ها هفدهمین دوره بازی‎های آسیایی امروز جمعه در ورزشگاه اصلی اینچئون به طور رسمی گشایش یافت. در این دوره از بازی ها ۱۳ هزار ورزشکار در ۴۳۹ رویداد ورزشی حضور دارند.گزارش تصویری از آیین گشایش این بازی‎ها به این شرح است:
تصاویر /  مراسم افتتاحیه بازی‎های آسیاییتصاویر /  مراسم افتتاحیه بازی‎های آسیاییتصاویر /  مراسم افتتاحیه بازی‎های آسیاییتصاویر /  مراسم افتتاحیه بازی‎های آسیاییتصاویر /  مراسم افتتاحیه بازی‎های آسیاییتصاویر /  مراسم افتتاحیه بازی‎های آسیاییتصاویر /  مراسم افتتاحیه بازی‎های آسیاییتصاویر /  مراسم افتتاحیه بازی‎های آسیاییتصاویر /  مراسم افتتاحیه بازی‎های آسیاییتصاویر /  مراسم افتتاحیه بازی‎های آسیاییتصاویر /  مراسم افتتاحیه بازی‎های آسیاییتصاویر /  مراسم افتتاحیه بازی‎های آسیاییتصاویر /  مراسم افتتاحیه بازی‎های آسیاییتصاویر /  مراسم افتتاحیه بازی‎های آسیاییتصاویر /  مراسم افتتاحیه بازی‎های آسیایی

 

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 30 شهريور 1393برچسب:مراسم افتتاحیه ,بازی‎های آسیایی, لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
نقدی بر "آذر، شهدخت، پرویز و دیگران"

 

اغلب بازیگران به درستی انتخاب شده‌اند هرچند انتخاب مهدی فخیم‌زاده چنگی به دل نمی زند. انتخاب او با آن صدای کلفت و چهره‌ای پخمه، در راستای همان اهداف فمینیستی فیلم است که بدان اشاره کردیم. راوی توضیح می‌دهد که پرویز چهل سال است که بازیگری می‌کند، و مخاطب با تعجب از خود می‌پرسد: مگر این آدم چه دارد که می‌توانسته چهل سال مداوماً فیلم بازی کند و خانه‌ای به این بزرگی در تهران بخرد و ویلایی با آن وسعت در نیاک؟ در عالم واقع نیز همینطور است. فخیم‌زاده هیچگاه ستاره سینما یا بازیگر مطرحی نبوده. او غالباً در فیلم‌های خودش بازی کرده است.
گروه فرهنگی لوکسترین ها ـ فیلم آذر، شهدخت، پرویز و دیگران به کارگردانی بهروز افخمی از روز چهارشنبه اول مرداد در 15 سینمای تهران اکران شد و در مدت 52 روز، 06ر1 میلیارد تومان فروخت. همچنین این فیلم در 24 سینمای شهرستان‌ها مبلغ 350 میلیون تومان فروش کرده است. فیلم آذر شهدخت پرویز و دیگران، بر مبنای داستانی است به همین نام نوشته مرجان شیرمحمدی.

******

 

آذر شهدخت پرویز و دیگران، دهمین فیلم بهروز افخمی است. سیدجمال ساداتیان تهیه کنندگی فیلم را بر عهده داشته، و جناب افخمی و کرمان موتورز نیز در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. فیلمنامه از داستانی به همین نام نوشتۀ مرجان شیرمحمدی (همسر افخمی و بازیگر نقش آذر) اقتباس شده است. این فیلم 114 دقیقه دارد.

مرجان، گوهرجان، مهدی و الباقی

 

 

خلاصه داستان

راوی (با صدای داود نماینده) قصۀ زندگی پرویز دیوان‌بیگی (مهدی فخیم‌زاده) و شهدخت فیروزکوهی (گوهر خیراندیش) را حکایت می‌کند. پرویز، چهل سال است که بازیگر سینما است و شهدخت زنی خانه‌دار. روزی شهدخت اتفاقاً به پشت صحنۀ فیلمی می‌رود که پرویز در آن بازی می‌کند. کارگردان (مانی حقیقی) با دیدن شهدخت، او را برای یکی از نقش‌ها انتخاب می‌کند. راوی خبر می‌دهد که فیلم «در تاریکی» موفقیت‌آمیز شد و جوایزی را از جشنواره‌های داخلی و خارجی دریافت کرد. مردم و خبرنگاران بازی شهدخت در این فیلم را بیشتر از بازی پرویز پسندیده‌اند. لذا مکرراً از او می‌پرسند چرا همسرش را در تاریکی نگاه داشته است. پرویز با بازیگری شهدخت در سینما مخالف است و زن به همین سبب منزل را ترک می‌کند.

دختر آنها آذر (مرجان شیرمحمدی) بی‌خبر از لندن بازمی‌گردد. در دست او مجله تایم است که تصویر شهدخت بر روی جلدش دیده می‌شود. او با خواهرش گلی (نعیمه نظامدوست) و برادرش فرهاد (امیرعلی دانایی) مادر را در ویلایشان در نیاک می‌یابند و جمع خانواده به آنجا می‌روند. شهدخت به پرویز زنگ می‌زند و ماجرای طلاق آذر از شوهر انگلیسی‌اش فیلیپ را به او خبر می‌دهد و پرویز را نیز بدانجا می‌کشاند. پرویز از بهرام کیانی (رامبد جوان) که یک سفالگر ساکن نیاک است درخواست می‌کند تا با دخترش ازدواج کند...

مرجان، گوهرجان، مهدی و الباقی

 

 

 

نقد و نظر

فیلم آذر شهدخت یکی از فیلم‌های متوسط بهروز افخمی است. هنر جناب افخمی در مقام فیلمنامه‌نویس و کارگردان نتوانسته داستان معمولی خانم شیرمحمدی را چندان ارتقاء دهد.

مرجان، گوهرجان، مهدی و الباقی

 

 

الف. این فیلم دربارۀ چیست؟

افخمی در برنامه هفت (جمعه 10 مرداد) در معرفی فیلمش گفت که خانواده به شکل سابق آن در دوران جدید، در حال اضمحلال است و فیلم آذر شهدخت، به موضوع «خانواده» می‌پردازد. او توضیح داد که ما یک سال در کانادا اقامت داشتیم و در آنجا زوال خانواده‌های ایرانی را به عینه مشاهده کردیم. این ماجرا بر شکل‌گیری این قصه در همسرم تأثیر گذاشت.

اما به نظر راقم، موضوع اصلی آذر شهدخت، «فمینیسم» است و نویسنده داستان واضحاً در جهت دستیابی حقوق برابر مردان و زنان بوده است. فمینیسم از نظر ما، یک عقیدۀ کفرآمیز و خلاف دین به حساب می‌آید، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. همینجا بگوییم که متأسفانه اصلی‌ترین نقطه ضعف‌های فیلم نیز از همین ناحیه رخ نموده است.

داستان این فیلم دو پاره است. در نیمۀ اول، موضوع بازیگری شهدخت مطرح است و در نیمۀ دوم طلاق آذر. قاعدتاً نیمه دوم فیلم، باید نتیجۀ نیمه اول باشد که اینطور نیست. فقط در سکانس پایانی پرویز جمله‌ای می‌گوید که شهدخت فیروزکوهی، دیگر در تاریکی نخواهد ماند. کنایه از اینکه من او را از بازیگری منع نخواهم کرد. حالا سؤال این است که چه ربطی میان قسمت اول و دوم فیلم وجود دارد؟ به عبارت دیگر چه چیزی پرویز را واداشت تا تصمیمش را تغییر دهد؟

مرجان، گوهرجان، مهدی و الباقی

 

ب. چرا مهدی فخیم‌زاده انتخاب شد؟

فیلم جناب افخمی، پربازیگر است. نویسندۀ داستان، موفق شده تا شخصیت‌های زیادش را به خوبی بپرورد و فیلمسازـ‌فیلمنامه‌نویس نیز آنها را به خوبی تصویر کند. اما مشکل در آنجا است که اتفاق خاصی در این فیلم نمی‌افتد. یا بهتر بگویم اتفاقات فیلم در خارج از دوربین رخ می‌دهند و ما فقط خبر آنها را از راوی یا از دیالوگ‌ها می‌شنویم. مخاطب باید موفقیت شهدخت در بازیگری را در نزد خود فرض کند بدون آنکه بازی‌اش در فیلم «در تاریکی» را دیده باشد یا بخشی از فیلم را در سینما تماشا کرده باشد یا حتی از جوایز سینمایی‌اش مطلع باشد، و همچنین است نزاع آذر و فیلیپ و طلاقش از او. مخاطب حتی آذر را به وقت ورودش در فرودگاه نیز نمی‌بیند چه برسد به زندگی‌اش در انگلستان. تنها اتقاق جدی فیلم که مخاطب شاهد آن است، قهر شهدخت و رفتن او از خانه است؛ چیزی که در حاشیۀ طلاق آذر قرار می‌گیرد و در ادامۀ فیلم به کم‌کم فراموش می‌شود.

اغلب بازیگران به درستی انتخاب شده‌اند هرچند بنده از انتخاب مهدی فخیم‌زاده خرسند نیستم. انتخاب او با آن صدای کلفت و چهره‌ای پخمه، در راستای همان اهداف فمینیستی فیلم است که بدان اشاره کردیم. راوی توضیح می‌دهد که پرویز چهل سال است که بازیگری می‌کند، و مخاطب با تعجب از خود می‌پرسد: مگر این آدم چه دارد که می‌توانسته چهل سال مداوماً فیلم بازی کند و خانه‌ای به این بزرگی در تهران بخرد و ویلایی با آن وسعت در نیاک؟ در عالم واقع نیز همینطور است. فخیم‌زاده هیچگاه ستاره سینما یا بازیگر مطرحی نبوده. او غالباً در فیلم‌های خودش بازی کرده است. آخرین نوبتی که او در سینما برای دیگران بازی کرد، یکی از نقش‌های فرعی فیلم «رنو، تهران 29» (1369) به کاگردانی سیامک شایقی بود. به این ترتیب آیا بهتر نبود یک ستارۀ واقعی سینما نقش پرویز را بازی می‌کرد؟ افرادی مانند: مهدی هاشمی، فرامرز قریبیان، جمشید هاشم‌پور، پرویز پورحسینی، محمد متوسلانی، مجید مظفری، اکبر عبدی یا رضا رویگری. یک ستارۀ سینما می‌توانست درام فیلم را قدرتمند کند، در وقتی که او زنش را از ادامۀ بازی در سینما منع می‌کرد.

مرجان، گوهرجان، مهدی و الباقی  //////آماده انتشار

 

انتخاب رامبد جوان در نقش بهرام سفالگر نیز باورپذیر نیست. چنین نقشی را بایست یک بازیگر معمولی بازی می‌کرد و نه یک ستاره سینما. به نظر می‌رسد که کارگردان نیز برای این نقش، وقت صرف نکرده است. زیرا ما او را عمدتاً دست در جیب می‌بینیم و نه در حال کار کردن. لذا هنرش را باور نمی‌کنیم.

به نظر راقم مانی حقیقی در نقش کوتاه کارگردان، خوب بازی نکرده است. چنینی نقشی به جای خاطر آسوده، باید لااقل اندکی حرص بخورد و نگران باشد.

مرجان، گوهرجان، مهدی و الباقی

 

 

ج. راوی در این فیلم چه می‌کند؟

یکی از مشخصات خاص آذر شهدخت...، استفاده از نریشن (راوی) برای روایت قصه است، چیزی که از موارد ضعف فیلمنامه تلقی می‌شود. زیرا در سینما، اصالت با تصویر است و نه صدا. لذا اگر صدای راوی بر تصویر فیلم غلبه کند واضح است که به فیلم آسیب خواهد رسید.

جناب افخمی برای خلاصه کردن داستان کتاب در قالب یک فیلم سینمایی، چاره‌ای جز این کار نیافته است که بیشترین حجم اطلاعات را از طریق صدای راوی منتقل کند. اما مشکل در این است که مخاطب فیلم، راوی را نمی‌شناسد. آیا او دانای کل است؟ اگر اینطور است چرا او در نزاع این زن و شوهر، جانب شهدخت را می‌گیرد و پرویز را مضحکه می‌کند؟ (برای نمونه به این جملۀ راوی دقت کنید: شهدخت نیز احتمالاً روح دارد!) اما اگر راوی دانای کل نیست پس چرا در ادامۀ فیلم معرفی نمی‌شود.

برای روشن شدن بحث می‌توان از دو فیلم مشهور که در آنها از راویت دانای کل و اول شخص استفاده شده است، یاد کرد. در فیلم باری لیندون (1975) ساختۀ استنلی کوبریک، راوی دانای کل است. این شیوه بهکوبریکِ فیلمنامه‌نویس امکان داده تا بتواند یک رمان دویست صفحه‌ای را برای یک فیلم سه ساعته اقتباس کند. باری لیندون حاوی یکی از بهترین نریشن‌های تاریخ سینما است به نحوی که صدای راوی، در متن فیلم تنیده شده و حتی بسیاری از مخاطبان بعد از تماشای فیلم آن را به یاد نمی‌آورند. فیلم دیگر، لبوفسکی بزرگ (1998) ساختۀ برادران کوئن است که راوی یکی از شخصیت‌های فیلم است که خود را در انتها معرفی می‌کند.

نکتۀ جالب توجه این است که کوبریک و برادران کوئن از کارگردانان مورد علاقۀ جناب افخمی هستند. مضافاً که ایشان بر تکنیک‌های مختلف نویسندگی واقفند. فیلمنامۀ پایان خدمت (1392) نوشتۀ افخمی که حمید زرگرنژاد آن را ساخت به خوبی از سواد سناریونویسی ایشان خبر می‌دهد.

مرجان، گوهرجان، مهدی و الباقی

 

 

 

د. «فمینستِ مرد، مانند کچل موفرفری است!»

این جمله‌ای از پرویز (مهدی فخیم‌زاده) است در جواب دخترش آذر، وقتی که از او می‌پرسد آیا در انگلیس «مردان فمینیست» هم وجود دارند و دختر تأیید می‌کند. پرویز ادامه می‌دهد: این مردان، زیادی نازنین شده‌اند. آنها نمی‌خواهند آدم باشند بلکه می‌خواهند فرشته باشند.

اکنون سؤال این است که آیا «آقای» افخمی با این فیلم فمینیستی در زمرۀ همین کچل‌های موفرفری درنیامده است؟ شهدخت به سبب اصرارش بر بازی در سینما، خانه را ترک کرده است. او در ویلا به پسرش فرهاد می‌گوید: «تو دیگر به من نگو چه کار بکن و چه کار نکن. من از دست پدرت که به من امر و نهی می‌کرد به اینجا آمده‌ام.» به هر حال یکی از تلاش‌های فمینیست‌ها این است که برای زنان حق اشتغال مستقل می‌خواهند حتی اگر همسر مخالف باشد.

اما مطابق شرع، زن برای خروج از منزل باید رضایت شوهر را کسب کند. مطابق آنچه که حضرت امام خمینی(ره) در کتاب شریف تحریر الوسیله نوشته است، اگر زنی برای ازدواجش شرط کند که شوهر مانع خروج وی از منزل نشود این شرط باطل است. و همچنین است اگر شرط کند که شوهرش، همسر دوم اختیار نکند.[1] زیرا که اینها از حقوق واجب مرد است که به دیگری واگذار نمی‌شود. لذا حتی اگر زن به وقت ازدواج شرط کرده باشد که شوهر مانع از اشتغال او نشود این شرط شرعاً باطل است. زیرا زن برای هر بار خروج از منزل باید رضایت شوهر را کسب کند.

مرجان، گوهرجان و مردانی که یک پایشان می‌لنگد

 

فیلمساز در نزاع پرویز و شهدخت، آشکارا جانب زن را می‌گیرد و پرویز را مکرراً تمسخر می‌کند. واضح‌ترین تمسخر فیلم زمین خوردن پرویز و ریختن شله‌زرد بر صورت اوست و یا صحنه‌ای که لقمه در دهانش گیر می‌کند. به این موارد نیز توجه کنید: پرویز صدای حیوان درمی‌آورد، دروغ می‌گوید و برای بازگشت زنش التماس می‌کند، لباس‌های گشادش بر تنش زار می‌زنند، در حضور دیگران دندانش را خلال می‌کند، از فرط عصبانیت بشقاب‌ها را می‌شکند و از بهرام کیانی می‌خواهد تا دخترش را بگیرد. او با آن کیمونو همچون یک سامورایی تداعی می‌شود که دوران حکومتشان گذشته است، و فیلمساز به اشکال مختلف بر این موضوع تأکید می‌کند.

مرجان، گوهرجان، مهدی و الباقی

 

 

 

ﻫ. چرا مردانِ این فیلم، یک پایشان می‌لنگد

در وقتی که زنانی مثل آذر و شهدخت در فیلم بی‌عیب و نقص معرفی می‌شوند لکن مردان فیلم همگی ایراد دارند. مفرّی که فیلمساز برگزیده تا این خطای فیلم، دیده نشود آن است که نظریه‌ای را از زبان پرویز مطرح می‌کند: «مردی که حتی یک پنچری کوچک ندارد شاید پنچری‌های بزرگ داشته باشد!» به این ترتیب مخاطب انتظار دارد که همۀ مردان فیلم دچار آسیب و خطا باشند. مضافاً که این نظریۀ پرویز راه را برای خطاهای انسانی باز می‌کند.

ذیلاً نگاهی می‌اندازیم به شخصیت مردان این فیلم و ایرادهای آنها:

1. پرویز (فخیم‌زاده): حسود، خودخواه، دروغگو، توده‌ای سابق، با صدایی خشن و قیافه‌ای پخمه، 

2. فرهاد (امیرعلی دانایی/ پسر): دروغگو

3. فیلیپ (شوهر سابق آذر): همجنس‌باز، گیاهخوار

4. بهرام (رامبد جوان): سگ‌باز، دروغگو

5. محمود (شوهر گلی): زن ذلیل

6. اسکندر (یدالله شادمانی/ سرایدار): خبرچین، زن دوم گرفته است

7. مانی راد (مانی حقیقی/ کارگردان): فریبنده

 

مرجان، گوهرجان، مهدی و الباقی

 

جوایز از جشنوارۀ فیلم فجر

فیلم آذر شهدخت، برندۀ دو سیمرغ از سی‌ودومین جشنوارۀ فیلم فجر شد: بهترین فیلم (سیدجمال ساداتیان و بهروز افخمی) و بهترین فیلمنامه (بهروز افخمی). البته به طور غیرمنتظره‌ای فیلم رستاخیز نیز سیمرغ بهترین فیلم را دریافت کرد.

این فیلم همچنین در چهار بخش، نامزد دریافت سیمرغ بود: بهترین کارگردانی (افخمی)، بهترین بازیگر نقش اول مرد (مهدی فخیم‌زاده)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (نعیمه نظامدوست)، بهترین طراحی صحنه و لباس (مرجان شیرمحمدی). این جوایز به ترتیب، نصیب این افراد شد: احمدرضا درویش برای کارگردانی رستاخیز، رضا عطاران برای بازی در طبقۀ حساس، شبنم مقدمی برای بازی در فیلم امروز، مجید میرفخرایی برای طراحی صحنه و لباس رستاخیز و نیز شراره سروش برای طراحی فیلم همه چیز برای فروش.

اما اتفاق جالب توجه این است که هیئت داوران بازی خانم شهین تسلیمی در نقش خاله پری را پسندیده بود. اما هیچ یک از هشت داور نام او را به خاطر نمی‌آورد. آنها به آقای افخمی زنگ می‌زنند تا نام وی را بپرسند ولی تلفن او خارج از دسترس بود. در نتیجه با تهیه کننده تماس می‌گیرند و جناب ساداتیان، خانم تسلیمی را به اشتباه نعیمه نظامدوست معرفی می‌کند. بعد از اعلام اسامی متوجه می‌شوند و ساداتیان بابت اشتباهش عذرخواهی می‌کند. (به نقل از یادداشت هوشنگ گلمکانی ـ یکی از هشت داور جشنواره ـ در مجله 24، شماره فروردین 93، ص 33.)

مرجان، گوهرجان، مهدی و الباقی

 

 

 

تحسینات و تمجیدات

فیلم آذر شهدخت، حسّ خوب وطن‌دوستی را در مخاطب زنده می‌کند. خصوصاً آنجا که آذر از مادرش می‌پرسد چرا قرمه ‌سبزی‌های من مثل شما نمی‌شود و مادر می‌گوید به خاطر خاک است. گلی می‌گوید مقداری از خاک ایران را با خودت ببر و در آنجا سبزی‌ها را پرورش بده. یا آنجا که گلی در فرودگاه، دخترش را از مهاجرت منع می‌کند و می‌گوید: همین یک دوری، برای کل خانوادۀ ما بس است.

فیلم در لحظاتی اهمیت حفظ سنت‌ها را یادآور شود. آذر را که تأسف می‌خورد که چرا صدای مادربزرگ مرحومش را به یاد نمی‌آورد، شوخی‌ها و گعده‌های خانواده، بلال پختن، موسیقی سنتی، سفره‌های بزرگ فامیلی و غیره.

پرویز و بهرام سیگاری هستند لکن مخاطب سیگار کشیدن آنها را واضحاً نمی‌بیند. استعمال دخانیات در فیلم، بازی می‌شود و این بسیار مستحسن است. شکار آهو نیز در فیلم بازی می‌شود چنانکه ما هیچگاه سگ بهرام را نیز در فیلم نمی‌بینیم و فقط صدایش را می‌شنویم.

موسیقی فیلم نیز از موارد تحسین‌برانگیز و شنیدنی آن است، کاری از آرمان موسی‌پور که در ضمن آن، تصنیف قدیمی «خوش آمدی» مجدداً با صدای وحید تاج اجرا شده است. شعر این تصنیف سرودۀ ترانه‌سرای مشهور، کریم فکور (1375-1304) است که ده‌ها ترانۀ ماندگار از او به یادگار مانده، از جمله الهه ناز و اوج آسمان. به هر حال در سینمای پس از انقلاب استفاده از شعر و آواز در میانۀ فیلم‌های سینمایی بجز در فیلم‌های رسول ملاقلی‌پور یا سینمای کودک، چندان مرسوم نبود. بعد از نمایش جشنواره، بهروز افخمی بر خلاف نظر آهنگساز، این تصنیف را در سکانس شکار رفتن پرویز استفاده کرده است.

 

مرجان، گوهرجان، مهدی و الباقی

و اما بعد...

به دلیل زیبایی ترانۀ تیتراژ، شعر تصنیف «خوش آمدی» ذیلاً می‌آید:

 

به کلبه‌ام از راه دور، ای آشنا خوش آمدی

چون بوی گل به همره باد صبا خوش آمدی

اکنون که پر گیاه و گل، شهر و ده و صحرا بوَد

ای آهوی صحرا تو هم، به شهر ما خوش آمدی

تو مایۀ نوازشِ صدها دلِ شکسته‌ای

ای خوش خبر به سوی دل‌شکستگان خوش آمدی


بر لوحِ خاطر، نقش طرب زن

چون روزگارِ اندوه و محنت دیگر گذشته

منعم مکن از، این عشق سوزان

تا کی دورنگی، دیگر مرا آب از سر گذشته

ای آهوی گریزان، به آشیانم

خوش آمدی، فدای جان تو جانم

ای آن که مقدم تو بوَد گرامی

من جای گل، به پایت گهر فشانم

(شعر از کریم فکور)

 

[1]تحریر الوسیله، کتاب نکاح، «در شرط‌های مذکور در عقد ازدواج»:

مسئله 2. اگر در عقد ازدواج چیزی را که مخالف مشروع است شرط نماید مثل اینکه او را از بیرون رفتن از منزل ــ هر وقت و هر جا که بخواهد ــ جلوگیری ننماید یا حق همخوابگی هووی او را نادیده بگیرد و مانند آن، و همچنین اگر شرط کند که روی او زنی نگیرد و سریه انتخاب نکند، شرط باطل است و عقد و مهر هم صحیح است، اگرچه بگوییم که شرط فاسد عقد را فاسد می‌کند. [یعنی به هر حال، عقد صحیح است و این شروط باطل.]

مسئله 2. إذا شرط في عقد النكاح ما يخالف المشروع مثل أن لا يمنعها من الخروج من المنزل، متى شاءت‏ و إلى أين شاءت، أو لايعطي حق ضرتها من المضاجعة و نحوها، و كذا لو شرط أن لايتزوج عليها و أن لايتسرى، بطل الشرط و صحّ العقد و المهر، و إن قلنا بأن الشرط الفاسد يفسد العقد.

(امام خمینی(ره)، تحریر الوسیله، ترجمه علی اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، چ 23، 1386، صص. 538 و 539)

 

*امیر اهوارکی
 
 
 
منبع:مشرق
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 30 شهريور 1393برچسب:افخمی,آذر شهدخت,قد,فخیم زاده, لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
در گزارش نیویورک تایمز عنوان شد:

 

به گزارش لوکسترین ها. روزنامه نیوریورک تایمز آمریکا اعلام کرد که بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی سازمانهای اطلاعاتی آمریکا بیش از 1000 تبعه کشور ترکیه به گروه تروریستی داعش پیوسته اند.
1000 تبعه ترکیه عضو داعش هستند/ داعش 31 هزار نیرو دارد/ آماده انتشارگروه بین‌الملل مشرق - روزنامه نیوریورک تایمز آمریکا اعلام کرد که بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی سازمانهای اطلاعاتی آمریکا بیش از 1000 تبعه کشور ترکیه به گروه تروریستی داعش پیوسته اند.

این روزنامه در ادامه به سرگذشت گروهی متشکل از 10 جوان ترک که پس از گذراندن دوره آموزشی 15 روزه در یکی از اردوگاههای داعش در خاک ترکیه برای "جهاد علیه ارتش و دولت سوریه" وارد این کشور شده اند.

این گزارش می افزاید که یکی از این جوانان بنام احمد که رهبر این گروه10 نفره بوده برای خبرنگار "نیویورک تایمز" تعریف کرده است که از زمان ورود به سوریه دو شهروند سوریه متهم به همکاری با ارتش سوریه را در شهر رقه شخصا با گلوله اعدام کرده و در اعدام دسته جمعی گروهی از سربازان ارتش سوریه که در پایگاه هوایی طبقه در اطراف رقه به اسارت درآمده بودند نیز مشارکت داشته است. "احمد" افزود که تنها پس از "زنده به گور کردن یک شهروند سوریه متهم به ارتداد"! بود که فرماندهان داعش وی را یکی از بهترین نیروهای داعش شناته و وی را به سمت فرماندهی یکی از واحدهای نظامی این گروه تروریستی تکفیری منصوب کرده اند.

منابع اطلاعاتی غربی در گزارشی تعداد نیروهای گروه تروریستی داعش را بیش از 31 هزار تروریست تکفیری عنوان کرده اند.

لازم به ذکر است که در پی تشکیل ائتلاف جنگ علیه گروه تروریستی داعش به رهبری آمریکا، کشور ترکیه که موسس و حامی اصلی گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق بوده از هرگونه حمایت و عضویت و همکاری در این ائتلاف خودداری کرده و حتی سفر یک روزه جان کری وزیر خارجه آمریکا به آنکارا و دیدار و مذاکرات فشرده وی با سران ترکیه شامل رجب طیب اردوغان رییس جمهور و احمد داووداوغلو نخست وزیر  این کشور نیز کمکی به حل مشکل مخالفت ترکیه با اقدام علیه گروه تروریستی داعش نکرده است.


 
 
منبع:مشرق
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 30 شهريور 1393برچسب:تبعه,داعش,ترکیه,تروریست,مشرق,عضو,اردوغان ,سوریه لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
آمادگی سربازان زن برای مبارزه با داعش
آمادگی سربازان زن برای مبارزه با داعش
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 30 شهريور 1393برچسب:عکس,آمادگی سربازان زن, مبارزه با داعش, لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
داعش نام مسجدی در رقه سوریه را به «اسامه بن لادن» تغییر داده است. سایت تیک این عکس را منتشر کرد.

 
 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 شهريور 1393برچسب:جدید, دسته گل, داعش, خاورستان ,سوریه ,تکفیری, تروریست ,عراق ,مسجد,لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند
«سرو چهار هزار و پانصد ساله»، «مسن ترین موجود زنده ایران»، «دومین درخت کهنسال و ارگانیسم زنده جهان»، «دومین اثر طبیعی ایران ثبت شده در فهرست میراث ملی» تنها چند عنوان مهم سرو کهنسال ابرکوه است .

به گزارش خاورستان به نقل از فرهنگ نیوز: سرو ابرکوه یا سرو ابرقو، که با نام «پارسیک» شناخته می شود، در قسمت جنوب غربی شهر ابرکوه واقع شده و شهرت و اهمیت تاریخی به این شهر داده است. این درخت چهارهزار و پانصد ساله، بعد از قله سرفراز «دماوند» در تهران، دومین اثر طبیعی ایران است که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

تنه این درخت، قطری در حدود ۵/۴ متر دارد که محیط تنه آن در روی زمین به یازده و نیم متر می رسد، همچنین شاخه های آن ۸۵/۱ متر قطر دارند وارتفاع آن ۳۵ متر و محیط آن ۱۸ متر است.

عکس/مسن‌ترین موجود زنده ایرانعکس/مسن‌ترین موجود زنده ایرانعکس/مسن‌ترین موجود زنده ایرانعکس/مسن‌ترین موجود زنده ایرانعکس/مسن‌ترین موجود زنده ایرانعکس/مسن‌ترین موجود زنده ایران

 
 
محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 شهريور 1393برچسب:مسن‌ترین ,موجود, زنده, ایران ,تصاویر لوکسترین ها,مسن ,مسن ترین,موجد, موجد زنده ,دنیا پیر, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

با سلام این رسانه در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی گام بر می دارد 

 

اگر نظر و یا پیشنهادی دارید لطفا در جعبه متن زیر مطرح نمایید

محبوب کن - فیس نما m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید.
ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ 23 شهريور 1390برچسب:خبر ,جدید ,از شما, لوکسترین ها, توسط محمد رضا رحمانی - بیرجند

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد